blogovisko

príspevky autorov: ROOT, eRZet, Opossum, Citizen a NEDAJME SA OPIŤ SUCHÝM ROŽKOM umiestnené do BLOGOVISKA

« z 3 »

Štart záverečnej – štvrtej etapy v Trenčianskych Tepliciach

« z 6 »

Fotogaléria z 11.09.2021

« z 7 »

Fotoreport (pod textom) z 30. Medzinárodného stretnutia občanov Čiech, Moravy a Slovenska, konaného z príležitosti 77. Výročia Slovenského národného povstania a 74. Výročia porazenia banderovských sotni na Slovensku dňa 4. Septembra 2021.

Stretnutie organizovala Národná rada Klubu českého pohraničia, Okresný výbor Komunistickej strany Slovenska v Žiline, Krajská organizácia jednoty dôchodcov Slovenska v Žiline a VZDOR – strana práce, s programom:

– kladenie vencov a uctenie pamiatky na strážmajstra ZNB Ladislava Patočku pred jeho pamätnou doskou v obci Krasňany,
– kladenie vencov pri pamätníku príslušníka ZNB v obci Varín,
– kladenie vencov pri pomníku padlým francúzskym partizánom na Vrchu Zvonica pri Strečne.

Pre priblíženie historických udalostí – prejav JUDr.Rudolf Peltana, člena vedenia Národnej rady Klubu českého pohraničí pod pamätnou doskou v obci Varín:

(viac…)

Chcel by som v prvom rade pogratulovať vedeniu mesta (prestanem používať slovko „novému“) už k druhému významnému oceneniu v krátkom čase. Práve sme sa dozvedeli že Dubnicu nad Váhom ocenila Rada Európy a stali sme sa jednými z prvých piatich miest na Slovensku, ktoré sa môžu popýšiť značkou excelentnosti.

Pre udelenie tohto ocenenia boli odbornou komisiou hodnotené princípy:

1. Participácia, reprezentácia a spravodlivý priebeh volieb
2. Schopnosť reagovať
3. Efektívnosť a účinnosť
4. Otvorenosť a transparentnosť
5. Právny štát
6. Etické správanie
7. Kompetentnosť a kapacita
8. Inovatívnosť a otvorenosť k zmene
9. Udržateľnosť a orientácia na dlhodobé výstupy
10. Správne riadenie financií
11. Ľudské práva, kultúrna rôznorodosť a sociálna kohézia
12. Zodpovednosť

V decembri si ocenenie TOP líder samosprávy, na návrh Rady mládeže TSK od odbornej komisie sTOPa 2020, zaslúžil aj primátor Mgr. et Mgr. Peter Wolf. Ocenenie mu bolo udelené za zásluhy v práci s deťmi a mládežou. Na web stránke organizácie udeľujúcej ocenenie si môžete prečítať aj na základe akých zásluh mu bolo udelené. Zo všetkého toho ma zaujala najviac pasáž, kde sa opisuje aké fantastické myšlienky napadajú nášho primátora, citujem:

… si Peter Wolf uvedomuje aj potrebu adekvátneho sídla a vhodných podmienok na prácu jednej z kľúčových inštitúcií v meste, ktorá sa podieľa na výchove a osobnostnom rozvoji mladých ľudí v meste – Základnej umeleckej školy. Práve Peter Wolf je iniciátorom myšlienky presťahovať túto ustanovizeň zo súčasných nevyhovujúcich a neadekvátnych priestorov do zmodernizovaného a reprezentatívneho domu kultúry. Túto myšlienky prvýkrát verejne prezradil práve počas diskusie, ktorá sa uskutočnila v rámci trojdňového multižánrového festivalu BABYLON ART PARK JBM.

printscreen textu:
Musím sa priznať že tento demagogický výplod pochádzajúci z dielne vedenia nášho mesta ma nenechal chladným. Nevedel som či sa mám smiať, či plakať. Nie len ja, ale desiatky ďalších, viac či menej zainteresovaných vedia že tento nápad pochádza z hlavy bývalého primátora mesta, Ing. Jozefa Gašparíka. Kto má záujem, môže si v archíve videí z mestských zastupiteľstiev nájsť záznam, kde sa (aj v prítomnosti Mgr. et Mgr. Petra Wolfa, vtedy ešte ako poslanca MsZ) o tom hovorí. A kto by chcel pochybovať, môže sa na tento fakt spýtať napríklad aj bývalého hovorcu mesta a svojho času pravej ruky Ing. Gašparíka, terajšieho právneho zástupcu mesta JUDr. Juraja Džimu, ktorý sa po krátkej pauze, hneď po voľbách opäť vrátil do samosprávy 🙂

Po mnohých rekonštrukciách v kulturáku, počnúc kúrením a vyregulovaním tepelného hospodárstva, cez zásadné rekonštrukcie veľkej a malej sály (z ktorej vzniklo kino Lastovička), vybudovaním zasadacej sály s príslušenstvom (kuchynka) vybavením dotácie 1,4 milióna na zateplenie DK (podaním úspešnej žiadosti ešte v 2017 a následným pridelením fondov v 2018 roku) v intenciách svojej vízie dal vypracovať projekt a vybudovať výťah v DK práve Ing. Gašparík. Zdôvodnením a ideou bol práve JEHO PLÁN presťahovať mestskú ZUŠ-ku do priestorov Domu kultúry a fakt, že mnoho najmenších detí navštevuje ZUŠ v sprievode starých rodičov. Výťah mal uľahčiť starým rodičom vstup do nových priestorov základnej umeleckej školy na vyšších poschodiach.

V intenciách ocenenia Rady Európy (najmä bodu 6. – ETICKÉ SPRÁVANIE)  by bolo žiaduce a samozrejmé aby sa pán primátor Mgr. et Mgr. Peter Wolf verejne ospravedlnil a vrátil (bod 2. – SCHOPNOSŤ REAGOVAŤ) ocenenie TOP leader samosprávy. Dôvodom je že bolo získané aj na základe nepravdivých, skresľujúcich a klamlivých informácií!

Všetko? Nie… už keď som sa rozpísal, budem pokračovať a zoberiem si „na paškál“ aj iné body ocenenie Rady Európy. Napríklad bod 7. – KOMPETENTNOSŤ, bod 8. UDRŽATEĽNOSŤ, bod 10. – SPRÁVNE RIADENIE FINANCIÍ, bod 12. – ZODPOVEDNOSŤ. Vrátim sa ale z výšin EU a mládeže TSK na zem. Do Dubnice nad Váhom, k realite a číslam ktoré sa Dubničanov naozaj (a bytostne) dotýkajú a ktoré ich naozaj zaujímajú. 😀 

Dovolím si poukázať ako naozaj sú tieto body ocenenia relevantné. Vychádzam pritom z reálnych čísel verejne dostupných dokumentov – výročnej správy a správy o hospodárení Technických služieb mesta Dubnica nad Váhom, s r.o. za roky 2018 a 2019. Pôvodne som plánoval do svojho zhrnutia započítať kvôli lepšiemu obrazu „nastúpených trendov“ aj rok 2020. To by bolo ale z mojej strany unfér, nakoľko sa jedná o rok kedy boli zásadným spôsobom ovplyvnené výsledky a štandardné správanie sa Dubničanov, ako pôvodcov komunálneho odpadu.

Prvou zaujímavou skupinou čísel (tabuľkou) je porovnanie množstva vyprodukovaného a následne technickými službami spracovaného odpadu. Aj keď je naozaj zaujímavý značný pokles až 22,14 percenta (čo je dosť zarážajúca hodnota poklesu o 3.224 ton!), zaujímavý je vzostup nákladov. Pokles nejdem analyzovať ani zdôvodňovať (musel by som sa dostať k surovým dátam). To mala spraviť kompetentná osoba vo výročnej správe! Pre ďalšiu úvahu sú ale tieto čísla dôležité. Upozorňujem kompetentné osoby, že pokiaľ nie je uvedené v tabuľke inak, ide hodnoty v TONÁCH!Druhá tabuľka už je podstatne zaujímavejšia. Najmä z pohľadu obyvateľa, ktorý sa správa ekologicky a nie je k tejto problematike ľahostajný:

Z tohto uhlu pohľadu je najdôležitejší údaj a fakt, že nám v Dubnici nad Váhom pomerne prudko poklesla miera zhodnocovania odpadu z 58,84% v roku 2018 na 52,34% v roku 2019. Laik si povie, však to nie je až tak moc, to je IBA pokles o 6,5 percenta! Ale každý kto sa vyzná a vie čísla analyzovať iste spozornie. Percentá smerom hore sa totiž veľmi ťažko zbierajú. Okrem toho to je závratný medziročný pokles o 11,05 percenta!!! V tomto prípade som sa už snažil aj zamyslieť na týmto faktom a hľadať príčinu. Určite si nedajte nikým nahovoriť že chyba je vo vás, v občanoch. Že zle triedite. To by bola zlá, prvoplánová a prekryť neschopnosť sa snažiaca demagógia. Na základe svojich skúseností a vedomostí viem, že Dubničania v roku 2019 triedili odpad približne rovnako ako v roku 2018.

Bohužiaľ nie je nikoho, kto by sa týmito alarmujúcimi číslami naozaj zaoberal, zdôvodnil príčiny (v dotknutej správe) a na základe toho ich aj riešil!!!

Vo výsledku týchto dvoch tabuliek a v spojení s číslami hospodárskych výsledkov (tých istých výročných správ) sa dostaneme síce k najmenšej tabuľke, ale k číslam ktoré nás Dubničanov „najviac zabolia“ (a budú bolieť neskôr ešte viac, pozn. autora):

Kým v roku 2018 sme v našom meste nakladali s odpadom za 66,33 eura (za 1 tonu), v roku 2019 sme to isté „dokázali“ za 93,45 eura!!!! Teda jedna tona obyvateľom mesta zdražela o 27,12€ čo je horibilných 41,1 percenta!!! A kto má rád čo najjednoduchšie čísla, odpad v Dubnici nad Váhom stál obyvateľov (v prepočte) „zbytočne“ viac o 307 538,47 eur.

Záverom už chcem len ešte raz pogratulovať vedeniu mesta k dosiahnutým úspechom – oceneniam. Zároveň vyjadrujem počudovanie, ako ľahko bola výročná správa „vzatá na vedomie“ mestským zastupiteľstvom. Nech sa páči, pár persón sa môže na FB vyjadriť 🙂 

DOPLNENÉ 4.2.2021 – z diskusie na FB profile:

Dobrý deň, p. Zermegh, nedá mi nereagovať na Váš príspevok, nakoľko odpady sú v mojej kompetencii. Nechcem napadať Vašu znalosť, ale v roku 2018 sa zmenila legislatíva a je presne stanovený výpočet miery zhodnocovania odpadu. Výpočet za rok 2018 a 2019 je zverejnený na webstránke mesta. Miera separácie a celkového množstva komun. odpadov závisí aj od výkupov kovov v meste a práve tam bol tento pokles cca o 2000 t. Takže tvrdenia o zníženej separácii od obyvateľov sa nezakladajú na pravde. Samozrejme, máme čo zlepšovať, pretože rezervy stále sú a stačí sa pozrieť do najbližšieho čierneho kontajnera.
 
Dobrý deň p. Beniaková.

Ani ja si nedovolím spochybňovať vašu odbornosť a kompetencie čo sa týka odpadov a nakladania s nimi. Viem že Vaše odborné znalosti problematiky odpadov, čo sa týka legislatívy a legislatívnych postupov ďaleko prevyšujú tie moje. Moje skúsenosti sú praktické a dotýkajú sa viac menej iba konkrétneho prípadu – nakladania s odpadmi v Dubnici nad Váhom.

Aj preto si dovolím poznamenať, že to čo som v príspevku na i-dca prezentoval, ani v najmenšom prípade nemôžem, nechcem a nikdy som ani nepomyslel na to, aby som to pripisoval „na vaše tričko“. Pokiaľ by o tom niekto pochyboval, alebo by vec chcel prezentovať inak (ako prekrytie vlastnej neschopnosti), uvediem že tu sa vonkoncom nejedná o odbornú stránku veci (ktorú zastupujete v pozícii mesta vy), ale vyslovene iba o technickú a ekonomickú stránku. S tou už nemáte nič spoločné.

Ekonomika, efektívnosť a všetky aspekty ktoré sa dotýkajú TSM sú mimo vás a zodpovedá za ne len a len vedenie TSM. Najvyššou hlavou TSM – predseda valného zhromaždenia TSM je primátor mesta Mgr. et Mgr. Peter Wolf. Okrem toho si tam dosadil a zodpovedá aj za „menežment“ on Druhým zodpovedným v poradí by mal byť riaditeľ, ten ale do veci riadenia mestskej spoločnosti už cca rok nezasahuje pre dlhodobú PN a de facto riadi spoločnosť jej konateľka Mgr. Klačanská. Spoluzodpovedným je aj druhý konateľ Ing. Truchlý, obaja poslanci MsZ

Vráťme sa k technickej stránke veci. Správne píšete že metodika výpočtu sa zmenila v roku 2018 (vrátane). Je to jasné aj z priloženej tabuľky, kde sú prezentované roky 2015, 2016 a 2017, kde bol priemer zberu kovov od občanov (bez započítania výkupu!) cca 68 ton ročne – slovom: šesťdesiatosem ton!!!! V obrázku zvýraznené červenou.
Do výpočtu za rok 2018 už bol podľa novej metodiky zarátaný aj výkup, preto ten nárast hodnoty na (rádovo z desiatok na tisíce) cca 5741 ton a v roku 2019 cca 3757 ton!!! V obrázku zvýraznené zelenou.
Okrem toho v mojom článku nejde len o rozdiel cca 2 tisíc ton, ktoré predstavujú kovy. OK, súhlasím že pokles kovov môže ísť na vrub výkupu. Práve aj to kritizujem v správe, že tam nie je „ošetrený dôvod“ tak veľkej medziročnej zmeny (2018/19). Celkový rozdiel je ale v podstatne väčšej hodnote. A ako uvádzam v článku, to je to čo by ma rozčuľovalo najmenej a nehodnotím to.

Mne ide v článku o to, že sme sa „predtým“ priblížili na rozdiel iba 1,16% k magickej hranici vyseparovateľnosti 60%. Prepad zapríčinil že sme sa od nej vzdialili o priepastných 7,66%. Kto sa vyzná v problematike (a to že sa vy vyznáte nepochybujem) vie aká je to „priepasť“ a ako ťažko a bolestivo sa prekonáva. A čo to znamená do budúcnosti,ako to ovplyvní vývoj ceny za vývoz KO, ktorú zaplatia občania. Zlatých 60 percent!

Ale hlavne mi ide ide v tom článku o EFEKTÍVNOSŤ a ekonomiku, vyjadrenú vynaloženou sumou z mestskej kasy v prepočte na 1 tonu odpadu. A tá sa zásadne zhoršila (aj keby sme oprostili vstupy o všetky vonkajšie faktory). Dovolím si tvrdiť že celý proces sa od plánovitého zmenil novým vedením na náhodný až chaotický.

VYSVETLÍM:

Zoberte si fakt, že zber komunálneho odpadu v podstatne väčších objemoch TSM stíhalo (na pár plánovaných výnimiek št. sviatkov) v rámci riadneho harmonogramu, v riadnej pracovnej dobe počas pracovných dní. V minulom (a aj v tomto roku) roku na dennodennej báze môžete vidieť ako zamestnanci zbierajú KO aj NIEKOĽKO HODÍN po riadnej pracovnej dobe, počas sobôt, nedieľ a št, sviatkov.

Tohto faktu si všimlo okrem mňa (a spomenulo ho na fb TSM a mesta) viac ľudí. Len bohužiaľ tí ľudia tomu nerozumejú a pripisujú to ako veľkú plus pre vedenie mesta a TSM, že vidieť ako „viac a lepšie sa starajú“… 😀 

OPAK JE PRAVDOU !!!

Dostáva poriadne po hlave ekonomika procesu. Najmä neefektívnosťou, lebo zbierať 1 tonu odpadu namiesto jednej hodiny dve, to niečo stojí (cena za hodinu je fixná a teda v tomto príklade dvojnásobná!) a prudko rastú aj mzdové náklady. V desiatkach percent. Každý kto má záujem si fakty môže overiť. Pracovníkom zbierajúcim KO to ale vyhovuje. Aj preto by malo už dávno zasiahnuť vedenie. Bohužiaľ, zasiahlo opačne a podpísalo na chaose.

Mimochodom, už pri tvorbe harmonogramov vývozu KO je predpokladom dobrá znalosť problematiky. O čom môžeme opätovne pochybovať, na základe toho čo sa deje a je prezentované aj na FB mesta a TSM. Upozorňujem haterov, tieto skutočnosti sú úplne mimo mňa a iba ich konštatujem!

Druhým faktom a dôkazom, ktorý môže kohokoľvek utvrdiť v tom že vedenie problematike nerozumie (ja tých faktov poznám a vidím podstatne viac) a len chaoticky koná je aj vo výročnej správe za rok 2019.

Bystrý pozorovateľ si všimne vo výročných správach predchádzajúcich rokov , že v tabuľke nakladania s odpadom je aj položka „sledované obdobie“. Keď som tieto správy koncipoval ja (a mnoho iných prehľadov), zahrnul som ju tam ako jednu z pomôcok a ako jednoduchý nástroj pre prvotnú ukážku trendu (myslené štatisticky). Bohužiaľ ten čo prerábal moju poslednú správu za rok 2018 do správy za rok 2019 (aby nejaká bola) si nevšimol že „sledované obdobie“ má variabilný časový interval, kde horná hodnota predstavuje vždy predchádzajúci kalendárny rok. Teda „sledované obdobie“ v správe za rok 2019 malo byť za roky 2002 až 2018 a ne len tupo a bezducho prenesený údaj z mojej tabuľky zo správy za rok 2018 To svedčí že niekto kto sa tou problematikou zaoberá teraz a aj ten kto má tie výstupy a komparáciu používať ako signalizačné prvky v riadení TSM a nakladania s odpadom všeobecne, problematike vôbec nerozumie!!!

Poznámka autora na okraj: Ozaj, vrabce čvirikajú že sa hľadá nový riaditeľ. Viem že sa opäť všetko spraví „transparentne“. A napadla ma taká hriešna myšlienka, priam kacírska, prídem s ponukou perfektného a zohratého teamu?! 🙂 🙂 🙂  /vtip!/

A k tým pohľadom do čierneho kontajnera. Bohužiaľ, ešte aj tá „osveta“ dostala kvalitatívne na frak. Na mňa totiž ten alibizmus súčastnosti neplatí Opäť si môže bežný občan spraviť názor sám, ako k tomu pristupuje organizácia oprávnená nakladať s odpadom v našom meste teraz a ako pristupovala predtým: ➡ https://tsmdubnica.sk/tag/triedme-odpad-spravne/  💡 

A EŠTE JEDEN NAJZÁSADNEJŠÍ FAKT, CELÝ ČLÁNOK NIE JE ANI TAK O ZHORŠUJÚCICH SA PARAMETROCH V ODPADOVOM HOSPODÁRSTVE (čo raz všetci zaplatíme), ALE O MATKETINGOVEJ DEMAGÓGIÍ A O ZÍSKANÍ „OCENENIA“ NA ZÁKLADE FALOŠNÝCH ZÁSLUH !!!!

z.J.

12..12.2020 bolo v Bratislave viac protestov. Je zaujímavé že ten so začiatkom o 15:00, ktorý sa konal na námestí SNP, naše verejnoprávne, ale aj komerčné médiá odignorovali. Šlo pritom o protest bez účasti politických strán, čisto občiansky, organizovaný a naplnený členmi niekoľkých facebookových skupín.

« z 7 »

Protest občanov nespokojných s vládou SR a Igorom Matovičom, usporiadaný ĽSNS v Bratislave na Hodžovom námestí 12. 12. 2020 o 12:00

« z 7 »

1.11.2020 o 01:30 sa konal v Trenčíne na Mierovom námestí tichý protest, spojený so zapaľovaním sviečok proti nezmyselným reštrikciám vlády SR a jej premiéra Matoviča. Ako odpor zákazu návštev cintorínov, hoc i v mieste bydliska, nemožnosti zapáliť sviečku na hrobe príbuzných vo Sviatok všetkých svätých a na deň Pamiatky zosnulých. Vo fotogalérií je 45 fotografií z protestu:

« z 4 »

Už pár dní máme k dispozícií upravené a zokruhované parkovisko pred Filagorom. Isto ste si všimli že mesto v poslednom PR článku (z viacerých) k tejto téme kládlo veľký dôraz na fakt, že parkovisko „MUSÍ“ mať ľavotočivú organizáciu dopravy a že to bolo stanovené dopravným inšpektorátom.
To všetko bola zo strany mesta len príprava na môj článok, ktorý som im sľúbil po mojom rozhovore pred „slávnostnou kolaudáciou“ priamo na mieste činu s Ing. Milanom Blaškom, vedúcim stavebného úradu, oddelenia výstavby, životného prostredia a dopravy našej mestského úradu. Ale poporiadku, k tomu sa dostaneme neskôr. Najskôr si môžete prečítať stanovisko tretej osoby a ODBORNÍKA v problematike:

Parkovisko pri Filagore

Na stránke mesta www.dubnica.eu sa môžeme v stručnom článku Aktuality – Mesto upravuje parkovisko pri Filagore, parkovanie bude jednoduchšie i bezpečnejšie dočítať hlavne o tom, čo avizuje samotný nadpis. Viem, môj článok bude vlastne „po funuse“, pretože parkovisko je už podľa projektu zrekonštruované, a moje pripomienky nemôžu už nijako ovplyvniť existujúci stav. Tak či tak, pozrime sa na to, ako sa podarilo mestu naplniť zámer deklarovaný v nadpise.

K môjmu textu je priložený aj výkres situácie (tým sa rozumie pôdorysné usporiadanie parkoviska). Na ňom vidno jednu zásadnú vec. Parkovisko je riešené ako „okruhové“, na čo upozorňuje aj samotný článok. De facto je parkovisko riešené ako kruhový objazd. Keďže sa na Slovensku jazdí v pravom jazdnom pruhu, z čoho následne vyplývajú mnohé pravidlá cestnej premávky, znamená to, že ak nemajú na kruhovom objazde vznikať kolízne body, musí byť prikázaný smer vjazdu do kruhového objazdu smerom „vpravo“. Samotné parkovisko je ale riešené opačne.. Prikázaný smer vjazdu do neho je „vľavo“. Na ploche parkoviska vzniká tak  niekoľko kolíznych bodov (viď. obrázok – prichádzajúce vozidlo „zelená šípka“, odchádzajúce vozidlo „červená šípka“).

Prvý je hneď pri vjazde a výjazde vozidiel do parkoviska, keď sa dráhy prichádzajúcich a odchádzajúcich vozidiel križujú. Vozidlá vychádzajúce z parkoviska musia tak dať prednosť v jazde vozidlám vchádzajúcim do parkoviska, čo rieši aj dopravná značka „daj prednosť v jazde“. Súčasne z tohto dôvodu musela byť na vjazde do parkoviska umiestnená aj dopravná značka „zákaz vjazdu všetkých vozidiel“ (zjednosmernenie).

Ďalší kolízny bod vzniká na mieste výjazdu vozidiel, ktoré chcú cez parkovisko pokračovať na chodník zo zámkovej dlažby, ktorý vlastne slúži ako obslužná komunikácia a umožňuje dostať sa vozidlám k prevádzkam na druhej strane Filagoru (tetovacie štúdio, optika atď.). Vozidlá vychádzajúce z obslužnej komunikácie (chodníka) musia dať prednosť v jazde vozidlám prichádzajúcim zprava, to znamená vozidlám, ktoré vlastne idú prikázaným smerom po obvode parkoviska.

Záver: toto riešenie by fungovalo dobre, ak by sa na Slovensku jazdilo v ľavom jazdnom pruhu. Ale nakoľko sa u nás jazdí vpravo, vznikli týmto riešením zbytočne kolízne body, a 10 000 eur bolo preinvestovaných neefektívne. Takže správne riešenie malo byť opačné: objazd parkoviska proti smeru hodinových ručičiek a státia pod „opačným sklonom“, čím by odpadlo aj nezmyselné a nadbytočné dopravné značenie.

Otázkou je, kto je za takéto riešenie zodpovedný? Na projekte je uvedené, že ho vypracoval Bc. Jozef Králik. To ešte nemusí znamenať, že je zodpovedný za projektové riešenie parkoviska, mohol realizovať len kresličské práce. Obvykle býva v rozpiske uvedený aj zodpovedný projektant, ten ale v rozpiske chýba. V každom prípade by projekt mal vypracovať autorizovaný pracovník s odbornosťou v stavebníctve (príslušné vzdelanie a počet rokov praxe). Nejdem nikomu vstupovať do svedomia, ale ďalšími kompetentnými, ktorí si mohli komplikované riešenie všimnúť, sú pracovníci stavebného oddelenia Mestského úradu Dubnica nad Váhom, a na poslednom mieste reťazca kompetentných aj Dopravný inšpektorát. Hoci mi je jasné, že tak ako pracovníci Mestského úradu, tak aj policajti z Dopravného inšpektorátu, ktorí schválili rozmiestnenie dopravných značiek, iba „odklepli“ to, čo im bolo v projekte predložené.

Bez ohľadu na uvedené nejasnosti, aj bez stavebného vzdelania je možné skonštatovať, že uvedené riešenie nesplnilo požadovaný účel, a naopak na parkovisku vďaka kolíznym bodom môže dochádzať k menej plynulej premávke alebo aj neprehľadným a potenciálne nebezpečným situáciám.

Ing. Pavol Škara

Rovnaké stanovisko ako Ing, Škara zastávam aj ja, rovnako ako aj ľudia, ktorí komentovali PR článok na facebookovej stránke „Dubnické noviny“ a komentáre (slušné, k veci a faktické) ktorých boli NAJTRANSPARENTNEJŠIE zmazané (skryté).

Poďme teraz ale úplne na začiatok, k môjmu (prvému) stretnutiu s Ing. Milanom Blaškom, vedúcim stavebného úradu, oddelenia výstavby, životného prostredia a dopravy MsÚ Dubnica nad Váhom. a k tomu čo predchádzalo rozhodnutiu, že napíšem tento príspevok…

Šiel som si spraviť pár obrázkov z dokončeného parkoviska pre môj archív fotografií. Úplnou náhodou sme sa na parkovisku stretli aj s PR pracovníčkou mesta, ktorá rovnako ako ja fotila nové dielo. Evidentne bez bočného úmyslu sa ma spýtala (dokonca by som povedal s určitou hrdosťou v hlase) ako sa mi to dielo páči. Moja odpoveď bola priama, úprimná a bez skresľujúcej „politickej korektnosti“:

Je to pekná hlúposť čo sa tu urobila.

Keďže sme boli na mieste činu a ona si neuvedomovala ako to myslím, začal som jej vysvetľovať úskalia ktoré vytvoril nejaký génius svojim návrhom. Že auto vychádzajúce spoza Filagora musí dať prednosť z pravej strany prichádzajúcemu vozidlu, ktoré ale ak chce ísť za Filagor nemôže pokračovať v jazde, lebo na tej ceste stojí vozidlo, ktoré mu dáva prednosť – ZBYTOČNÝ KONFLIKT.

Rovnaký zbytočný konflikt s rovnakým krížením dráh vozidiel (ako to tiež popisuje hore Ing. Škara) vzniká aj pri výjazde z parkoviska. Auto opúšťajúce parkovisko musí dať prednosť autám ktoré odbočujú vľavo (!) po (zle – opačne) zokruhovanej komunikácií parkoviska (prinúti ho dopravná značka „daj prednosť v jazde“), aby už po 2, či 3 metroch muselo dať znova prednosť automobilom vchádzajúcim na parkovisko. Pokiaľ tam musí zostať stáť – dať prednosť (stačí jedna 7 metrová dodávka, nehovoriac o situácií viac automobilov za sebou), tak zároveň blokuje vjazd na parkovisko vozidlám, ktorým dáva prednosť! Nehľadiac na fakt, že nepozorní vodiči ktorí prehliadnu značenie a idú podľa zažitých pravidiel a skúseností, porušujú pravidlá cestnej premávky a vytvárajú tretí neuralgický bod na parkovisku. Len počas mojej cca 20 minútovej návštevy parkoviska ich bolo minimálne päť! Ten kto navrhoval „nové riešenie“ ako keby nemal ani vodičský preukaz, tobôž patričné odborné vzdelanie a akúkoľvek skúsenosť v obore!

Tu ale na scénu prichádza vedúci stavebného úradu, oddelenia výstavby, životného prostredia a dopravy MsÚ Dubnica nad Váhom – Ing. Blaško. Musím mu vystrúhať hlbokú poklonu a zložiť pomyselný klobúk z hlavy. Je naozaj najlepším a dokonalým prototypom (vedúceho) úradníka a ideálnym zamestnancom MsÚ. Dokonalý symbol arogancie, povýšenectva a neochvejnej neomylnosti!

Hneď na úvod (skôr ako by sa čokoľvek stalo) sa na mňa oboril, že čo si to dovoľujem rozprávať sa so zamestnankyňou úradu, jeho podriadenou! Chápete ten nonsens? S nebotyčnou dávkou arogancie mi chcel určovať čo môžem, či nemôžem robiť! S kým sa mám, či nemám rozprávať!!! Čo si to dovoľujem a jediná osoba, s ktorou sa mám a môžem rozprávať je ON – lebo ON je pán vedúci.

Naozaj som nevedel či sa mám smiať a či plakať, najmä keď som si uvedomil že ktokoľvek by sa so mnou z úradu, či podriadených inštitúcií bavil, „kope si vlastný hrob“. Pomstychtivosť niektorých jedincov je nekonečná…  (pozdravujem politbyro!) Uvedomil som si že som mohol nechtiac „ublížiť“ tej mladej dáme s fotoaparátom, s ktorou som sa rozprával.

V dobrej viere som sa mu pokúsil vysvetliť o čom sa rozprávame a snažil som sa mu vysvetliť aké nelogické a zlé riešenie predstavuje podľa mňa úprava parkoviska pred Filagorom. To bola ale moja druhá chyba. Dovolil som si povedať „kovanému úradníkovi“ že je niečo, za čo zodpovedá zle. Ani ma nenechal vec vysvetliť, dokončiť jedinú vetu. Neustálym skákaním do reči ma prerušoval, povyšujúc sa poukazujúc na to že nemám vzdelanie v obore na to aby som si to dielo a jeho mohol vôbec dovoliť kritizovať (druhý nonsens!). Vidiac že odmieta uznať na mieste akékoľvek rácio a fakt – ako príklad uvediem negáciu môjho tvrdenia že vodič vychádzajúci spoza Filagoru musí dať prednosť prichádzajúcemu vozidlu na okruhu parkoviska (pravidlo pravej ruky) – stále dookola, veľakrát opakoval (a tým ma prerušoval) „že to nechápem, aká prednosť! Prichádzajúci po okruhu musí pustiť toho vodiča spoza Filagoru!“

Naozaj nemá pre mňa už žiaden zmysel zaoberať sa s týmto človekom. Čo som chcel napísať o mojej skúsenosti s ním, to som napísal a ak má niekto potrebu niečo dodať či doplniť, vlastnú skúsenosť, môže do komentárov. Alebo mi jeho názor poslať (emailom, v správe) a ja to pridám pod príspevok tak, aby som autora stopercentne ochránil pred pomstychtivosťou.

Naspäť k parkovisku. Fakticky:

V niekoľkých PR článkoch sme čítali ako MsÚ zachránilo situáciu, lebo to bolo hrozné, kolízne a neviem čo ešte. Opak je pravdou. Pritom to chcelo menej PR a viac myslenia a najmä naozaj chuť hľadať lepšie riešenie! Jednak za situáciu predtým rovnako môže vedenie mesta, najmä jeho primátor, ktorý ako vrchný veliteľ mestskej polície mal vydať pokyn na dodržiavanie zákonnosti a poriadku mestskou políciou. Vyhláška totiž pamätá na takúto situáciu a prikazuje vodičovi na parkovisku, kde sú vyznačené parkovacie miesta, parkovať iba na takto vyznačených miestach. Bohužiaľ autá stáli ako chceli, aj na miestach kde nemali, na chodníkoch a krížom krážom.

Parkovisko bolo aj pred stavebnými úpravami  zokruhované. Len vďaka absencií jednej jedinej značky (stačilo pridať zákaz vjazdu všetkým vozidlám a PRIRODZENE a LOGICKY zjednosmerniť tak okruh) jazdili vodiči ako chceli. Problémom bolo že zokruhovanie bolo neustále upchaté práve tými, čo nerešpektovali vodorovné dopravné značenie. Mimochodom, tento nešvár sa začína znovu objavovať aj „na novom parkovisku“ a je len otázkou času, kedy dospeje situácia do podobného upchatého štádia. Vinou arogancie niektorých vodičov a ignoráciou zákonnosti „vedením“ mesta.

Súčasne nová situácia a organizácia dopravy zanáša na parkovisko pred Filagorom podstatne viac kolíznych situácií ako bolo predtým, aj napriek tomu že rapídne ubudli parkovacie miesta. Ubudli aj kvôli tomu, že

NOVÉ RIEŠENIE PARKOVISKA PRED FILAGOROM JE ZLÉ!

Musím pre nezainteresovaného čitateľa na pravú mieru uviesť aj ÚČELOVÚ LOŽ v poslednom článku, že „projektová dokumentácia stavebných úprav bola vypracovaná v spolupráci s dopravným inšpektorátom“. Dopravný inšpektorát schvaľuje to čo mu predložia, DOPRAVNÝ INŠPEKTORÁT NEPROJEKTUJE!

Bohužiaľ ako pri všetkom sa na meste v prvom rade zamerali na (politický) marketing a naozajstné dobré riešenia, ktoré sa im doslova núkali, si kompetentní a odborníci ani nevšimli. Dovolím si preto predstaviť svoje riešenie situácie. V prvom rade podotknem že naozaj stačilo osadiť jedinú dopravnú značku (ako spomínam vyššie), zokruhovať tak parkovisko logicky a podľa našich zvyklostí. Dbať na dodržiavanie zákona – pravidiel cestnej premávky (nesprávne parkovanie má v kompetencií mestská polícia) a to by stačilo. Bolo by to ďaleko lepšie riešenie, ako to terajšie.

Ak pôjdeme ale ešte ďalej a silou mocou sa budeme snažiť minúť hrču peňazí z mestského rozpočtu, aj tu bola možnosť. Priam elegantne luxusná a ponúkajúca riešenie nielen pre všetky problémy, ale aj prinášajúca podstatne menší úbytok parkovacích miest. Dovolím si tvrdiť (meral som iba odkrokovaním), že „mojim“ riešením by pribudlo voči súčasnému novému stavu minimálne  9 (slovom – deväť!) parkovacích miest.

Celá finta spočíva v tom, že by stačilo dodržať logický a zaužívaný spôsob smeru jazdy. Vozidlá prichádzajúce na parkovisko by šli rovno (teda tak ako sa má vpravo). Úplne zbytočným by sa stal vybudovaný ostrovček pri vjazde (a v zásade netreba ani ten pri budove Filagoru), autá by sa na konci stáčali a jediné čo by bolo treba vybudovať, je nový výjazd. Pri potrebe vrátiť sa na parkovisko by poslúžila stávajúca komunikácia. Drvivá väčšina áut práve ale opúšťa parkovisko smerom na most cez potok a tam sa to riešenie doslova ponúka aj tvarovo. Pre názornosť, celé mnou navrhované riešenie je na priložených obrázkoch a situačnej mapke.
Mnou navrhnuté zokruhovanie parkoviska
Mnou navrhnutý výjazd z parkoviska
Situačná mapka mnou navrhnutého riešenia parkoviska pri Filagore

Treťou vecou čo by som určite zmenil je situovanie vyhradených parkovacích miest. Bohužiaľ  mesto síce neustále deklaruje dojemnú starostlivosť o bezpečnosť v dopravnej situácií v meste, ale bez ostychu umiestnia vyhradené parkovacie miesta pre vozíčkarov a pre ľudí s obmedzenou mobilitou tak, že po vystúpení z auta sa ocitnú priamo v premávke na parkovisku, bez možnosti použiť (bezbariérový výjazd) chodník. Keby nezostalo len pri marketingu a deklarácií, mohli tieto parkovacie miesta umiestniť tak, že by boli jasné a viditeľné už od vjazdu na parkovisko a boli by napojené na chodník vedúci na Námestie Matice slovenskej (viacerými smermi). Stačilo tie miesta situovať  hneď naproti vjazdu pri budove tak ako som to navrhol.

Na záver už len zopár obrázkov z parkoviska, ktoré okrem iného pomáhajú aj dokresliť to, o čom píšem v článku…

 

Konečne som včera v noci dorobil obrázky z protestu proti chaotickým opatreniam „COVID-19“ bez hlavy a päty. Konal sa 17.10.2020 na Námestí slobody v Bratislave. Fotografií je naozaj veľa – až 220 (pod článkom), ale snažil som sa o čo najvernejší obraz, ktorý sa dá vidieť. Nebudem nikomu nič vnucovať, zhrniem bodovo len svoj názor a to čo som videl + plus pár reakcií na „fakty“, ktoré kolujú po internete a v médiách. Bez snahy o  zaujaté, či akoukoľvek ideológiou a demagógiou skreslené fakty. Všetci čo majú otvorenú myseľ si spravia, či opravia svoj názor sami.

FOTOGRAFIE POD ČLÁNKOM!

1 – Počet zúčastnených odhadujem na minimálne 2.000 ľudí. Nejde len o najpočetnejšiu skupinu, ktorá sa zhromaždila pred bránou úradu vlády, ale aj o veľké či menšie skupiny ľudí, ktorí stáli po celom námestí, len sa z celkom pochopiteľných dôvodov čiastočne separovali . Dvetisíc považujem za mnou akceptovateľné minimum, uvádzané počty pod túto hodnotu už považujem za demagógiu (už aj preto že som na niektorých fotkách v plnom rozlíšení počítal hlavičky, aby som mal lepšiu predstavu o veľkosti davu). Za úplne normálnu hodnotu odhadu považujem 2.500 a za hornú hranicu asi 3.000 ľudí. Množstvá zúčastnených nad 3.000 už považujem za skreslené.

2 – Bohužiaľ bol protest bez akejkoľvek organizácie na mieste, so všetkými negatívami. Za najväčšie považujem nejasné formulácie myšlienok a požiadaviek, absenciu akéhokoľvek výstupu, ultimáta a požiadaviek. Jedinou myšlienkou, ktorá veľmi často zaznievala v dave bola tá, že nabudúce v Trnave pred Matovičovcami… (viac…)

V hlavičke web stránky mesta Dubnica nad Váhom je napísané: INFORMAČNÝ SERVER MESTA… Pokiaľ si niekto prečíta tento môj najnovší blog a pozrie si aj predchádzajúce, musí so mnou súhlasiť, že by tam malo byť správne napísané: DEZINFORMAČNÝ SERVER MESTA DUBNICA NAD VÁHOM.

Všimneme si najnovšieho príspevku na tejto stránke – nazvem ju pracovne FLASH správou – o budovaní polopodzemných kontajnerov na komunálny odpad v našom meste. Zároveň si všimneme aj tlačovú správu, zaoberajúcu sa tou istou témou. Len tak na okraj a mimochodom, obe správy vytvorila a prepojila jedna a tá istá osoba – hovorkyňa mesta Dubnica nad Váhom, Mgr. Veronika Rezáková.

Poďme ale pekne po poriadku. Ako prvé ma upútala fotografia polopodzemných kontajnerov na komunálny odpad v spomenutej FLASH SPRÁVE:

Nezaujatý a neinformovaný pozorovateľ by túto fotografiu prijal ako informáciu o aké kontajnery ide (v očakávaní seriózneho a profesionálneho informovania zo strany mesta). Chyba lávky. Na obrázku je „vypožičaný“ obrázok z inej web stránky, s úplne inakším kontajnerom (pre trollov a hejterov – teraz nenarážam na funkčnosť, ale na vzhľad). Bohužiaľ autorka článkov si nedala ani tú námahu, aby v novej FLASH SPRÁVE relevantne informovala. Stačilo pritom použiť obrázok „správneho“ kontajnera (napríklad z web stránky, či elektronických propagačných materiálov, alebo dokumentácie dodávateľa) už keď sa nikomu nechcelo prejsť z úradu na sídlisko CI. a odfotiť tie, ktoré mesto fyzicky osádza. Na konci článku si ich môžete pozrieť na mojich fotkách…

Tento problém ale považujem za najmenší a čiastočne založený iba na mojej predstave o kvalite a spôsobe informovania Dubničanov. Ďalšie „perličky“ už ale nevychádzajú iba z môjho subjektívneho pohľadu na vec, ale z FAKTOV a sú podstatne závažnejšieho charakteru!

Prvou perlou, hrubou dezinformáciou či zlyhaním (každý si to môže pomenovať ako chce)  je lokalizácia plánovaného umiestnenia polopodzemných kontajnerov v Dubnici nad Váhom. Nemožno uprieť snahu o nárast informačnej kvality v podobe priloženej mapky v čerstvej FLASH SPRÁVE. Snaha ale skončila fiaskom. Naozajstný prúser a hrubá nedbalosť tkvie v tom, že sú pomenované všetky lokality budúceho rozmiestnenia správne, až na jednu:


Aj v priloženom obrázku registra ulíc v našom meste so sto percentnou istotou nenájdete žiadnu ulicu POD HÁJOM, ako to tvrdí k FLASH SPRÁVE priložená mapka. Taká ulica v Dubnici nad Váhom neexistuje! MY V DUBNICI NAD VÁHOM MÁME SÍDLISKO POD HÁJOM!!!

Je to riadny faux pas od NOVÉHO VEDENIA MESTA (ako sa sami nazvali, ja ich nazývam politbyrom a aj s priemernou inteligenciou sa dá chápať prečo) a hrubá urážka každého Dubničana!!! Je tragédiou aby z oficiálnych najvyšších miest mesta vyšla takáto DEZ-informácia!!!

Ešte závažnejšou dezinformáciou a hrubou chybou je rozpor v informáciách, ktoré prináša nová FLASH SPRÁVA a odkazovaná TLAČOVÁ SPRÁVA. Konkrétne ide o informáciu, koľko bude stáť celý proces vybudovania ôsmych stanovísk s polopodzemnými kontajnermi. V TLAČOVEJ SPRÁVE sa uvádza vyčlenených 300.000 eur:


ale vo FLASH SPRÁVE už ide o sumu 400.000 eur:

KAM SA STRATILO 100 TISÍC EUR ZO SPOLOČNEJ MESTSKEJ KASY?!

Iste, dôvodov v tak obrovskom rozdiely môže byť naozaj veľa. Od tých (nateraz oprávnene) zakladajúcich živnú pôdu pre dramatické konšpirácie až po pragmatické vysvetlenie. Jedno je ale isté. Nech je dôvod aký chce, zo strany mesta Dubnica nad Váhom, teda NOVÉHO VEDENIA MESTA ide opäť o hrubú a trestuhodnú nedbanlivosť, NETRANSPARENTNÉ INFORMOVANIE a neschopnosť prinášať informácie svojim občanom bez zmätkov a neprávd!!! Najmä v tak citlivej otázke ako sú peniaze. Počkáme na oficiálne vysvetlenie (požiadam o to mesto oficiálne), aby sme si náhodou nemysleli, že ide iba o poriadne zväčšenie „vaty“ z KŠEFTU. 😉

FAKTICKÁ POZNÁMKA AUTORA: O tom že web mesta pôsobí DEZinformačne, aj napriek personálne podstatne rozšírenému oddeleniu, nie je pochýb. To je ale menší problém ako ten, že s pribúdajúcimi dezinformáciami sa stráca TRANSPARENTNOSŤ mestského úradu. Už pred časom došlo k zásadnej zmene vo vedení mesta, ktoré „prišlo“ o jedného z dvoch viceprimátorov a do dnešného dňa občania Dubnice nad Váhom neboli oficiálne, aj s patričným vysvetlením o tom informovaný. Rovnako došlo v týchto dňoch k zásadnej zmene vo vedení mestskej spoločnosti TSM Dubnica nad Váhom s.r.o. Riaditeľ tejto spoločnosti, Ing. Mgr. Gabriel Zelei už nefiguruje v kontaktoch na jej web stránke. Je „verejným tajomstvom“ že už nie je jej riaditeľom (aj keď v základných údajoch spoločnosti ešte uvedený je). Ak je táto informácia relevantná, je až zarážajúce prečo mesto Dubnica nad Váhom neinformuje svojich občanoch o takto závažných faktoch.

Najhorším krokom, potvrdzujúcim zásadný prepad v transparentnosti vedenia mesta je novým vedením zastavené publikovania materiálov, ktoré sú na programe mestských zastupiteľstiev. Občan tak stratil možnosť dozvedieť sa detailne, čo sa ide schvaľovať a čo zamietať. Zjednodušene povedané zásadným spôsobom stratil schopnosť podieľať sa na veciach verejných! Bohužiaľ, web stránky mesta a pripojený Facebookový profil začali podstatne viac slúžiť politickému marketingu a o to viac strácajú v oblasti dôležitej a relevantnej informovanosti Dubničanov.

ZDROJ informácií, faktov a obrázkov: autor blogu, web stránka mesta Dubnica nad Váhom

Najnovšie som dostal podnet a „klebetili“ sme s niekoľkými fanúšikmi našej web stránky a FB profilu i-dca o stave komunikácií po zime. K téme ma zaujal PR článok zo začiatku apríla na webe mesta o tom, ako z mestských komunikácií miznú posledné stopy po zime. Sľuboval nám, cit.: „Jarné čistenie komunikácií od nánosov a posypového materiálu tento rok začalo v úvode apríla a potrvá približne dva týždne“.

Je mi jasné že situácia okolo Covid-19 neumožnila čistiť mesto po zime tak ako v predošlých rokoch, kedy výdatne pomáhali väzni z Ústavu na výkon trestu odňatia slobody. Určitým uľahčením je však tohtoročné NEzima, vďaka ktorej sa vykonával posyp komunikácií vo veľmi malej miere a len v časti mesta, asi aj preto nám asi konateľka TSM Dubnica nad Váhom, s. r. o., Vladimíra Klačanská oznámila že (cit) „Postupujeme však podľa harmonogramu a etapovo čistíme mestské komunikácie vo všetkých mestských častiach“.

Bohužiaľ súčasný stav ale vraví o niečom inom. Cesty vo väčšom prípade boli pozametané prenajatou technikou, ale chodníky po celom meste, tam kde boli posypané pri zimnej údržbe, zostali tak ako boli. Teda možno na malú výnimku. Verím, aj keď tam som to nebol pozrieť, že na Bratislavskej ulici (v okolí mestského úradu) sú chodníky pozametané. Súdim tak aj podľa jednej z fotografií, priloženej k PR článku na web stránke mesta Dubnica nad Váhom. Ja som v meste zaznamenal podstatne iný stav. Na fotografiách som okrem detailu štrku na komunikácií pripojil aj širší pohľad, kvôli lepšej orientácií…

Aj preto si v mene našich pár fanúšikov a aj v svojom dovolím položiť vedeniu mesta Dubnica nad Váhom otázku (cez formulár na mestskej web stránke): „Kedy, k akému termínu môžeme očakávať očistenie mestských komunikácií (teda najmä chodníkov) po zime tak, ako sme boli zvyknutí v predchádzajúcich rokoch?!

PS: Ono sa to očistí časom aj samo. Postará sa o to dážď a chodci, rovnako ako o veľkú časť komunikácií, ktoré zostali neočistené aj po zime 2018/19.

téma na Facebooku:
1 – https://www.facebook.com/i.dca.sk
2 – https://www.facebook.com/i.dca.sk

« z 2 »

DOPLNENÉ 7.5.2020:

Obdržal som oficiálnu odpoveď na moju otázku. Ako som predpokladal, v kope „informácií“ (výhovoriek) odpoveď nebola. Dostal som termín kedy sa môže v čistení mesta (chodníkov) pokračovať, ale chýbala v odpovedi informácia na ktorú som sa pýtal – aký je TERMÍN VYČISTENIA … teda k akému dátumu mesto plánuje uviesť mestské komunikácie do takého stavu, na ktorí sme si zvykli v predchádzajúcich rokoch! Teda ODPOVEĎ SOM NEDOSTAL!!!

Pre poriadok oficiálne odpoveď (cit):
Dobrý deň, dovoľte nám informovať Vás, že kvôli opatreniam Ústredného krízového štábu SR nebolo možné vykonať ručné zametanie chodníkov. Technické služby mesta TSM Dubnica nad Váhom, s. r. o. vďaka uvoľňovaniu týchto opatrení, ktorých cieľom bolo zamedziť šíreniu vírusového ochorenia COVID-19, už nadviazali spoluprácu s Ústavom na výkon trestu odňatia slobody v Dubnici nad Váhom. Po vyčistení komunikácií pre motorové vozidlá tak mesto môže od 18. mája pokračovať v čistení komunikácií pre peších. Ďakujeme za Vaše porozumenie.
S úctou

DOPLNENÉ 8.5.2020:

Keď ťa vlastný článok v Dubnických novinách usvedčuje z viacnásobného klamstva a fabulácií … a dosvedčuje že všetko čo oficiálne napísané totálne „pláva na vode“. Preto vravím o tom že sa viac robí viac marketingovo, ako reálne  🙂 Obrovská hanba, aké praktiky sa zaviedli. Aby vedenie mesta takto okato a bezostyšne klamalo… To je tá sľúbená nová kultúra a transparentnosť ??? Viď obrázok – výstrižok z DN 2020/4:

Určite táto informácia poteší množstvo ľudí, ktorí využívajú čas nútenej izolácie na to aby čo to doma, či okolo chalupy porobili a mali aj možnosť zbaviť sa „už nepotrebného“ na zbernom dvore. Čo určite ľudí nepotešilo ale je informácia, že mestské kompostovisko zostáva zatvorené. Ako dôvod nám vedenie mesta a TSM uviedlo ten fakt, že „štandardní odberatelia biologicky rozložiteľného odpadu tento typ komodity v súčasnosti neodoberajú“.

Iste, dôvod znie dobre a pekne, ale skúsme si to rozmeniť na „drobné“… Najskôr ale trošku histórie a teórie:

Doteraz sa pri kompostovaní biologicky rozložiteľného odpadu, ktorý TSM Dubnica nad Váhom odoberali a zhodnocovali na mestskom kompostovisku v areáli bývalej práčovne, prihliadalo hlavne na ekonomiku. Aby som to preložil do „ľudskej reči“, pri kompostovaní sa postupovalo čo najefektívnejšie. V praxi to znamenalo že pokosená tráva, burina, pozostatky po pestovaní zeleniny a ovocia (dusíkaté materiály) sa zhodnocovali kompostovaním a drevnaté časti, teda konáre zo stromov a kríkov, vyhodené vianočné stromčeky a iný drevnatý odpad (uhlíkaté materiály) sa vyvážali na zhodnotenie (v drvivej väčšine na výrobu palivovej štiepky) do fy. BIOPALIVO a.s. v bývalom Lieskovci.

Cit. z webu mesta: V súčasnosti uvedený „štandardný odberateľ biologicky rozložiteľného materiálu prestal odoberať tento typ komodity“ (slečna R. sa nezaprie 😆 )  a preto vedenie mesta rozhodlo, že mestské kompostovisko zostane zatvorené.

Myslím si ale že postup „vedenia mesta“, teda primátora mesta Dubnica nad Váhom a najmä vedenia TSM (ktoré mohlo a malo navrhnúť riešenie) nie je dobrý. Neberie do úvahy dôležitosť tejto služby občanovi a fakt, že okrem jarného a jesenného kola zberu záhradného bioodpadu Dubničania nemajú už inú možnosť, ako záhradný bioodpad vyviezť na kompostovisko! Zákon im totiž pod hrozbou naozaj veľkej pokuty zakazuje takýto odpad vyhadzovať do zberných nádob komunálneho odpadu, neumožňuje im ho ani spaľovať a ani vyhadzovať do prírody a vytvárať tak čierne skládky!!! Aj keď pre poriadok musím uviesť, že časť obyvateľov využila možnosť a zaobstarala si kompostér z programu bezplatného zapožičania. Ako som mal ale možnosť osobne odkonzultovať s pár známymi, v zásade si pomocou neho riešia iba „drobný bioodpad počas celého roku“, ale kapacitne im nepostačuje na veľké množstvá takéhoto odpadu, ktoré im vzniká nárazovo najmä na jeseň a na jar. Okrem toho konáre z orezaných stromov, kríkov a živých plotov do kompostéra nestrčia. Leda že by ich nastrúhali nožíkom… 

Problém je (podľa mňa) v neznalosti problematiky zo strany vedenia TSM Dubnica nad Váhom, ktoré nesprávne vyhodnotilo (nezvládlo) situáciu. Nenašlo a nenavrhlo žiadne riešenie (neotvorenie kompostoviska nie je riešenie, ktoré by akokoľvek riešilo situáciu pre Dubničanov). Aj preto si dovolím „načrtnúť možnosť“, ktorú by som (odcitujem viceprimátora a konateľa TSM, Ing. Truchlého) ako bývalá pýcha TSM navrhol…

V prvom rade by som chcel podotknúť, že predchádzajúci postup pri kompostovaní (ktorý som popísal vyššie) bol síce ekonomicky najvýhodnejší (aj TSM musí z niečoho žiť), ale určite nie najvhodnejší. Trpela najmä kvalita výsledného produktu – kompost, ktorý sa zkladal vo veľkej časti iba z dusíkatých materiálov. Dovolím si záujemcom a aj vedeniu TSM odkázať napríklad aj na  tento študijný odborný materiál, zaoberajúci sa kompostovaním. Z neho je jasné, že ideálny stav pre proces kompostovania a aj pre kvalitu výsledného produktu je ZMES UHLÍKATÝCH A DUSÍKATÝCH MATERIÁLOV v odporúčanom pomere 35:1. (Podľa mojich skúseností je tento ideálny pomer značne vzdialený tomu reálnemu).

Riešenie sa ponúka samo! V prvom kroku by znamenalo to najdôležitejšie – vyriešenie krízovej situácie a teda otvorenie mestského kompostoviska a v druhom kroku by znamenalo aj skvalitnenie zhodnocovania biologicky rozložiteľného materiálu, čo by opäť potešilo našich občanov, ktorí ho odoberajú a používajú vo svojich záhradkách. Toto riešenie je myslím výhodné aj preto, že nevyžaduje žiadne ďalšie investície. TSM Dubnica nad Váhom, s.r.o. už dávnejšie vlastní (nový, iba odskúšaný) stroj na štiepkovanie drevnatého odpadu – mal by stáť (zatiaľ nevyužitý), pod prístreškom v TSM na Nádražnej ulici. Jedinými nákladmi, ktoré vzniknú sú náklady na energie a samotný výkon štiepkovania, zvládnuteľný dvomi zamestnancami raz za týždeň (či dva týždne, podľa množstva nazbieraného dreva) a jeho zapracovanie do kompostovacích hroblí, aspoň približne v ideálnom pomere…

Aspoň dovtedy, lež „štandardní odberatelia biologicky rozložiteľného odpadu začnú tento typ komodity opäť odoberať“ 😛 😉 

Po posledných príspevkoch v blogu I-DCA som dostal na Facebooku niekoľko dobrých rád: Aby som nepísal „trápne“ príspevky, aby som si našiel iného koníčka, aby som netrávil svoj život v nenávisti a pomste na internete hľadaním „problémov“ a podobne. Zhrniem odpoveď pre tých zopár hejterov do jednej:

Necítim sa vôbec trápne. Trápne by sa mali cítiť ľudia, ktorí majú dokonca niekoľko vysokoškolských titulov a nerozoznajú kilogram od tony (pozn. autora pre politbyro – ide o hmotnostné jednotky!). Určite nie som motivovaný pri ich písaní nenávisťou, či nejakou inou (negatívnou) vášňou. Naopak – priznám sa dobrovoľne že písanie a publikovanie mojich názorov a príspevkov ma naozaj začalo baviť, neuveriteľne sa pri nich rehocem a relaxujem !!! 😆 Ak si niekto myslí, že to je koníček, či záľuba, môže mať pravdu, teda neberiem mu to! Ale určite netrávim pri nich celý život: Prísť na najnovšiu perličku „nového vedenia mesta“ mi zabralo maximálne 10 sekúnd! Áno, presne toľko mi trvalo, aby som pochopil z nadpisu a tiráže článku, uverejneného na oficiálnom webe mesta Dubnica nad Váhom a facebooku TSM o akú hlúposť ide! Približne 3 minúty mi trvalo aby som si spravil printscreeny a uložil odkazy. Dnes večer mi bude trvať hodinu (možno hodinu a pol) lež napíšem a postnem celý článok na internet.

Ale pekne po poriadku, čítanie to bude dlhšie…

Opäť je tu celá kopa hlúpostí!

Po mojom poslednom príspevku o perličkách publikovaných na oficiálnom mestskom webe som si povedal, že nebudem sviňa a skúsim to podobrotky. Už za pár dní som si zlepšil karmu. NEPÍSAL som totiž na internete o ďalšej hlúposti, kde zberné nádoby politbyro zamieňalo za smetné, ale dostali odo mňa hromadný email:

  • riaditeľ TSM Ing. Mgr. Gabriel Zelei
  • viceprimátor a konateľ TSM Ing. Tomáš Truchlý
  • konateľka TSM Mgr. Vladimíra Klačanská
  • primátor mesta Dubnica nad Váhom, Mgr. et Mgr. Peter Wolf

kde popisujem, že nazvať ZBERNÉ nádoby na sklo SMETNÝMI nádobami na sklo nie je dobré! (pozn. autora aj pre politbyro – do SMETNÝCH nádob vhadzujeme (odb.) ZMESOVÝ komunálny odpad, teda SMETI ktoré idú na smetisko a do ZBERNÝCH nádob ZBIERAME (odb.) TRIEDENÝ KOMUNÁLNY ODPAD pre ďalšie zhodnotenie)

Jedinej reakcie ktorej som sa dočkal od „nového vedenia mesta“ a spoločnosti TSM bol preposlaný email, kde sa ma p. Ing. Truchlý pokúsil uraziť a napísal v ňom (cit.) Odpad nie sú to smeti, upozornila naša bývalá pýcha tsm. Aby ste pochopili, tá „bývalá pýcha tsm“ som mal byť akože ja. 😉 Dobre teda, k tejto téme, k pôsobeniu a zásluhám Ing. Truhlíka, (už keď ju načal, aby sme vedeli kto je naozaj pýchou TSM), ktorými sa už stihol zapísať do dejín spoločnosti TSM Dubnica nad Váhom, s.r.o., sa ešte niekedy vrátim v samostatnom príspevku. Verte že bude naozaj výživný a dokonca až bulvárny! Rezultát z môjho pokusu je pre mňa jediný. Za prejav dobrej vôle som vyšiel iba na posmech. Preto som sa rozhodol vrátiť sa k starej, osvedčenej metóde a opäť poukazovať na ich výplody verejne – budiž mi odpustené! 😀

Vráťme sa ale k najnovšej perle ducha „nového vedenia mesta“, ako sa s hrdosťou nazývajú.

Zo zákona musí mesto zverejniť výsledky triedenia komunálneho odpadu. Zadosť zákonu učinili oznamom zo dňa 25.2.2020 (zvesený bude už tento štvrtok, teda 12.3.2020). Zverejnilo tabuľku s výsledkami jednotlivých komodít triedeného zberu. Až potiaľto to je OK, ale k prezentovaným výsledkom sa vrátim v druhej časti príspevku. Teraz v prvom rade zareagujem na „marketingový článok“ k tejto téme (kde sa snažia nejako „zaonačiť“ nie príliš dobrý výsledok za rok 2019), zverejnený v nedeľu (?!) 8.3.2020 🙂  (pozn. autora: ja som ho na webe mesta našiel až dnes ráno cca o 9 hodine pri rannom kafíčku, aj keď som tam v nedeľu podvečer bol!).

Táto najnovšia perla ducha ma totálne odrovnala!

Už v nadpise článku si môžete prečítať, že v roku 2019 sme v Dubnici nad Váhom vyprodukovali  o 2 (slovom dve) tony odpadu menej ako v roku 2018. V prvom momente som si povedal „načo to“?! Veď pri tisíckach ton, ktoré produkujeme, je to tak marginálne (cca 23 tisícin percenta, ako som si neskôr zrátal), že by to určite nemuselo byť predmetom názvu! Pochopil som ale už po rozkliknutí článku na mestskom webe a prečítaní jeho tiráže, kde sa píše o tom, že v roku 2018 sme v našom meste vyprodukovali 14,5 tony odpadu …

Ešte raz: V ROKU 2018 SME V NAŠOM MESTE VYPRODUKOVALI 14 A POL TONY ODPADU!!! (podľa PR článku z oficiálnej web stránky mesta).

NEMOŽNÉ!!! Veď minimálne toľko odpadu vyprodukuje iba jedna malá bytovka! Keby aj hneď niekto nevedel, aké sú reálne množstvá odpadu ktoré produkujeme v našom meste, už pri troške zdravého úsudku a logiky by mal vedieť, že to je úplná hlúposť! Takéto množstvo odpadu sa bez problémov zmestí na 2 stredne veľké nákladné automobily!!!

Ihneď som zalovil v pamäti a vybavilo sa mi číslo s ktorým som pracoval pri koncipovaní výročnej správy TSM a správy o hospodárení za rok 2018, kde sa uvádzajú čísla o výsledkoch nakladania s odpadom:

14.564 TON (slovom: štrnásťtisíc päťsto šesťdesiat štyri TON)

Presne toľko bolo odpadu, ktorého pôvodcom boli obyvatelia Dubnice nad Váhom v roku 2018! A pochopil som, že „niekto“ vôbec nerozlišuje medzi kilogramami a tonami! Vôbec ho pri práci s tak exaktným údajom nezaujíma mierka hmotnosti uvedená v tabuľke! Problém ktorý by mal zvládnuť priemerne úspešný žiak II. stupňa ZŠ! Teda v článku malo byť správne, že sme vyprodukovali v roku 2018 14.500 ton odpadu a v roku 2019 o 2.000 ton menej!!!

Vravím si „nechaj to tak“ Dali to spracovať dievčaťu (pozn. autora, pod článkom je podpísaná Mária Badačová) ktoré nevie o problematike vôbec nič (pozn. autora – aj keď tu mohol zafungovať sedliacky rozum, ale ako to môžete chcieť od ľudí dole, keď ho nemá politbyro!) a v článku sa odkazuje na Mgr. Veronika Rezákovú, ktorá sa v každom článku honosí tým, že ona je tá zodpovedná a kompetentná, pre viac informácií máme kontaktovať práve ju – hovorkyňu mesta. Ktorá by si mala ako hovorkyňa kontrolovať, čo v jej gescií ide oficiálne von!!!

Vravím si „nechaj to tak“, zainteresovaná časť politbyra vedenia mesta a spoločnosti TSM:

  • primátor mesta Dubnica nad Váhom Mgr. et Mgr. Peter Wolf
  • viceprimátor č. 2. a konateľ spoločnosti TSM Dubnica nad Váhom s.r.o. Ing. Tomáš Truchlý
  • poslankyňa MsZ a konateľka spoločnosti TSM Dubnica nad Váhom s.r.o. Mgr. Vladimíra Klačanská
  • riaditeľ a konateľ spoločnosti TSM Dubnica nad Váhom s.r.o. Ing. Mgr Gabriel Zelei (pozn. autora – aj keď ten de facto túto spoločnosť neriadil a neriadi ani náhodou, prináleží sem len z titulu funkcie)

určite pozrú (alebo majú ľudí čo si to pozrú) a zjednajú nápravu. Zrejmé a možné teda aj je že si to pozrelo veľa ľudí, ale boli úmyselne ticho… 😆 😉 … veď kto si čo vyslúži, to má!

Vravím si „nechaj to tak“, vydrž do večera a daj im šancu. Zareaguj na túto totálnu hlúposť až potom!!!

Je to nekonečná ostuda a naozaj veľká hanba

ktorú, ako ich nazývali pred komunálnymi voľbami „skvelí odborníci vo všetkých smeroch“ valia nie len na seba, ale aj na naše mesto! Každý kto už v praxi manažoval a riadil ľudí vie, že DOBRÝ manažér sa obklopí dobrými ľuďmi a je iba tak schopný, ako schopní sú ľudia ktorých riadi! Teda podstatný diel zodpovednosti je hlavne na nich a na ich „kindermanažérskych kvalitách“. To dievča, ktoré je pod článkom podpísané je len výsledkom ich „schopností“. Svoju prácu urobila dobre, naopak tí čo si mali skontrolovať jej výsledok, sa na to jednoducho buď vykašlali, alebo v problematike totálne plávajú a nedokážu ani použiť „zdravý sedliacky rozum“.

V druhej časti tohto príspevku – pokračovaní sa budete môcť už čoskoro dozvedieť o tom, ako sa v tomto PR článku na webe mesta marginalizujú zlé výsledky.  Dozviete sa a vysvetlím vám na faktoch prečo som politbyro nazval KINDERMANAŽMENTOM…

DOPLNENÉ:

na oficiálnom mestskom Facebookovom profile sa nachádza pokračovanie totálnej hlúposti, len z iného uhla pohľadu (cit):

?V ROKU 2019 SME VYPRODUKOVALI VIAC AKO 12 TON ODPADU?
?Na separovaní odpadu si budeme musieť dať obzvlášť záležať, keďže práve to sa bude vďaka novelizácii zákona o poplatkoch za uloženie odpadov v nasledujúcich rokoch podpisovať pod výšku poplatku za komunálny odpad.?

Čo iba potvrdzuje moje slová o neschopnosti použiť zdravý rozum… 😯 😛 Už keď to „niekto kompetentný rátal“, mohlo mu dopnúť!!!!

V poslednom čase chodím na web mesta Dubnica nad Váhom aby som sa zabavil. Vždy sa tam nájde niečo, na čom sa viem zasmiať. K téme „perličiek“ sa už čoskoro opäť vrátim, tentoraz sa ale pristavím pri niečom, čo mi spôsobilo hotový záchvat smiechu. Najskôr ale fakty:

Medzi povinne zverejňovanými dokumentami mesta sa 6.3.2020 objavila aj zmluva o poskytovaní vzdelávacích služieb, uzatvorená medzi mestom Dubnica nad Váhom a jazykovou školou WELCOME SCHOOL, s.r.o. V predmete zmluvy je uvedené, že ide o:

poskytovanie vzdelávania v individuálnom kurze anglického jazyka na základnej úrovni pre odberateľa Mgr. et Mgr. Petra Wolfa.

Celková cena za tento „individuálny kurz“ je (podľa zverejnenej zmluvy) 3.268€, teda (ako je uvedené v zmluve) ide o čiastku 19€ za 1 hodinu kurzu!

Medzi informácie, ktoré čitateľovi pomôžu, aby si utvoril vlastný obraz, môžem zaradiť aj fakt, že táto škola má zverejnený cenník kurzov angličtiny pre dospelých, kde je hodinová cena (bežného kurzu, podľa môjho prepočtu) hlboko pod úrovňou 5€!

Primátor Mgr. et Mgr. Peter Wolf si tieto náklady „ústami“ mesta zdôvodňuje v uvedenej zmluve zákonom  č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, §13, kde je uvedené:

(10) Starosta si prehlbuje vedomosti potrebné na výkon funkcie starostu.

Môj názor:

To čo si o tom myslím som zhrnul v jednej vete (pomohol som si starým, okrídleným) – v názve tohto príspevku 😀

Vedel by som pochopiť snahu primátora Mgr. et Mgr. Petra Wolfa vzdelať sa vo veciach odborných a kvitoval by som ju. Určite by som akceptoval aj snahu doplniť si vzdelanie v základoch jazyka Ruského, Poľského či Maďarského, čo by bolo príjemným prekvapením pri kontakte s družobnými mestami Dubnice nad Váhom a pomohlo by ku skvalitneniu a utuženiu vzťahov. V prípade angličtiny ide ale podľa mňa vyslovene o rozmar. O napĺňanie plánu osobných ambícií v budúcnosti, na úkor obyvateľov nášho mesta. Myslím si že ide o neúčelne vynaložené prostriedky.

Žiaden zákon totiž nepredpokladá akúkoľvek znalosť anglického jazyka ako potrebnú pre výkon funkcie primátora mesta, respektíve starostu obce a citovaný zákon má na mysli úplne iný (odborný) smer vzdelávania! Ak dôjde k plneniu zmluvného vzťahu, určite dám neskôr tieto skutočnosti overiť kompetentným a kontrolným orgánom SR a požiadam ich, aby k tomu zaujali stanovisko so všetkými dôsledkami.

Osobne si myslím že primátor Mgr. et Mgr. Peter Wolf je dostatočne honorovaný (nie len) z našej spoločnej kasy na to, aby si takýto kurz dokázal zaplatiť sám, pokiaľ má potrebu vzdelávať sa v anglickom jazyku. Rovnako ako akýkoľvek iný bežný občan v tomto meste, či štáte a nezneužívať svoje postavenie na to, aby mu ho hradili obyvatelia mesta, ktorých príjem často predstavuje iba zlomok toho jeho!

z.J.

« z 10 »

Upozorňujem že nasledujúci text nie je vhodný pre maloletých a útlocitné povahy, nakoľko bez kamufláže opisuje realitu, reálne situácie a neskreslene, bez politickej korektnosti cituje slová, či texty. Snažím v tomto príspevku podať skutočnosť fotografiami a textom čo najreálnejšie. Práve preto môže u niektorých jedincov vyvolať stavy hraničiace s psychickou poruchou a možné zdravotné komplikácie, chuť na pomstu a udavačstvo 😉 #jánbenčík. Upozorňujem na fakt, že v príspevku sú aj (viac či menej subjektívne) osobné názory, postoje, úvahy a pocity, založené na skúsenostiach a značnej dávky empatie. Celý fotoreport je umiestnený v samom závere príspevku.

Divadelné námestie v Martine pred začiatkom mítingu ĽSNS

Sociálny experiment.

Je až neuveriteľné, čo sa stane, ak si svoju profilovú fotku „ozdobíte“ rámom strany ĽSNS, alebo sa (bez strachu a ak Vám to „okolnosti“ dovolia) verejne priznáte, že budete voliť túto stranu. 😈 Schválne som to vyskúšal. Na každej diskusií (kde sú prítomné liberálne živly), hoci sa zapojíte do debaty naozaj len vecne a faktami sa na Vás zosype spŕška najhrubších urážok, osočovania a útokov. Všetko od ľudí, ktorí najvehementnejšie hlásajú slobodu, voľnosť a demokraciu – od „liberálov“. Na úplne ľahko dokázateľné a verejne známe fakty, ktoré v diskusií uvediete, dostanete najčastejšie iba odpovede (dovolím si odcitovať):

ty kotlebovský prakokot (narážka aj na to, že už máte o dosť viac rokov ako autor odpovede), jebnutá kotlebohlava, strať sa ty sviňa, skap ty skurvený fašista“…

a množstvo podobných novotvarov jazyka Slovenského 😉 Zažijete si množstvo verbálnych útokov aj na Vašich najbližších, teda najmä na rodičov, v podobe (cit.):

že ťa otec radšej nevyšťal do žihľavy, ktorá sviňa ťa mohla porodiť“…

Je viac ako pravdepodobné, že aplikáciou takéhoto rámu na svoju profilovú fotku, alebo verejným prihlásením sa k ĽSNS, či k jej voľbe 29.2.2020 by ste si spôsobili značné „komplikácie v živote“. Najmä ak ste zamestnancom mesta, štátu, poprípade firmy, kde je majiteľ liberálne založený… a to všetko bez ohľadu na to, že ústava garantuje slobodu prejavu, svetonázoru, politického a náboženského vyznania 😎 a bez ohľadu na to že ĽSNS je riadnou parlamentnou politickou stranou, riadne zapísanou do kandidátnej listiny pre nadchádzajúce parlamentné voľby!

Nie som bezvýhradný a nekritický zástanca, či obdivovateľ strany ĽSNS a nie som celkom stotožnený s niektorými (viac či menej oficiálnymi) tézami niektorých jej predstaviteľov, či sympatizantov. Musím aj objektívne priznať, že sa nájde veľa konzervatívcov a prívržencov ĽSNS, ktorých slovník je rovnako jadrný, ktorých prejavy (napríklad na sociálnych sieťach) a fantázia v tvorbe novotvarov v ničom nezaostávajú za svojimi liberálnymi náprotivkami.

V čom je problém?!
(viac…)

84 fotografií z výletu na Butkov.

« z 7 »

Poldenný výlet – Haluzická tiesňava, výhladňa na Hájnici a zrúcanina románskeho kostolíka…

« z 7 »

Tridsať čiernobielych fotografií z mestského zastupiteľstva, konaného 27.3.2019:

« z 3 »