Lekári špecialisti, pokračovanie – časť 5.

Riešenie:

Správne, pán Janco. Zabojujte si, lekári, za korektné zmluvy s poisťovňami  a pacientov z toho láskavo vynechajte. To nie je skutočne ich problém. Úsmevné je tiež, ako sa v relácii donekonečna skloňuje poisťovňa Dôvera. Pritom nadlimitné výkony boli vo výške 33,45 mil. eur, z toho VšZP mala 99,54% podiel a Union 0,46 %. Vznik nadlimitných výkonov bol spôsobený nižším zmluvne objednaným objemom zdravotných poisťovní, ako boli medicínsky opodstatnené (evidenčne uznané) výkony. Medziročný pokles o 8,37 mil. eur (20,02 %) odráža zmenu postupov zdravotných poisťovní pri uzatváraní zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti.

MUDr. Klucho:

„Všeobecná zdravotná poisťovňa vám nezaplatí nič, Dôvera a Union podľa toho, aký ste dosiahli koeficient, určený poisťovňou. Prinajlepšom v Dôvere môžete dostať aj 100%, ale to sa stáva málokedy, väčšinou sa uhradené sumy za výkony, ktoré ste urobili nad limit, pohybujú v sumách 50-80% z ich pôvodnej ceny.“

To ukazuje na politické pozadie korupcie a rozkrádania v slovenskom zdravotníctve, pretože práve štátna VšZP má najväčšie limity, najdlhšie čakacie lehoty a v poslednom čase aj najväčšie kauzy ohľadne korupcie a tunelovania finančných prostriedkov, na ktoré prispieva najväčší počet poistencov. Výsmešne potom pôsobí reklama na Slovenskom rozhlase, keď láka do VšZP pacientov slovami: „Deväť z desiatich lekárov je poistených vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.“ Hahaha!

Riešenie – 1


Riešenie – 2

Dozvieme sa, že za celé obdobie dvadsiatich rokov nebola možnosť informovať občanov o tom, ako zdravotníctvo v pozadí funguje, a že z požiadaviek lekárov sa do médií dostanú vždy iba požiadavky na zvýšenie hodnoty bodu alebo platové požiadavky. Ho ho hoooooo! Spomeňme si na prvý štrajk lekárov koncom roka 2011. Z úst predsedu Lekárskeho odborového združenia (LOZ) Mariana Kollára sme mali možnosť mesiace počúvať o ponižujúcom finančnom ohodnotení zdravotníckych pracovníkov (lekárov a zdravotných sestier) v štátnych zdravotníckych zariadeniach a o tom, ako sa väčšie mzdy automaticky odrazia aj na úrovni poskytovanej starostlivosti. Zo štyroch požiadaviek lekárov sa dve týkali zvýšenia platov.

Kollár: Odolali sme mocenskej mašinérií, lekári neprijali Judášov groš

Ďalší kolaps zdravotníctva?! Marian Kollár chce otvoriť  Pandorinu skrinku

Ani slovo o limitoch zdravotných poisťovní a zbabraných zmluvách medzi poskytovateľmi a poisťovňami, o netransparentných a predražených nákupoch prístrojov a služieb, o rozšafnom hospodárení nemocníc, jednoducho o rozkrádaní a korupcii. Za posledných 27 rokov som sa všeobecne v ambulanciách nestretol s nijakou osvetou zo strany lekárov. Nikto z nich, až na veľmi zriedkavé výnimky, nejednal s pacientom otvorene, neinformoval o tom, čo sa deje v zákulisí zdravotníctva, na čo má pacient právo, ako ušetriť na zdravotnej starostlivosti a liekoch. Naopak, ak „niečo nešlo“,  stretával som sa s úsečnými odpoveďami bez ďalšieho vysvetlenia, že „taký je zákon“, že „poisťovne neplatia“, alebo dokonca so zavádzajúcimi informáciami, a hlavne s neprehľadnou a nekontrolovateľnou džungľou poplatkov, v každej ambulancii inou. V tejto sfére, na rozdiel od starostlivosti o pacienta, ukázali lekári naozaj bezbrehú fantáziu a tvorivosť.

Informovanosť:

 

Nepreplatené výkony:

 

Čakať na vyšetrenia a poplatky: MUDr. Janco porovnáva ambulancie a veľkokapitálové zdravotné zariadenia, v ktorých sa platí ročný paušálny poplatok a kde nie sú čakacie lehoty. Hm, že by sa v ambulanciách vôbec neplatilo? Asi žijem na inej planéte. Neviem ako vás, ale mňa sa veľkokapitálové zariadenia, ako napríklad Svet zdravia, vôbec netýkajú. A myslím, že drvivá časť pacientov na takéto ošetrenie nemá peniaze. Takže úvaha, že ak zaniknú malé ambulancie, pacienti húfne prejdú do týchto zariadení, je mylná. Za pozornosť stojí, že od čias pôsobenia ministra Zajaca, má byť poplatok za prednostné ošetrenie tým čarovným prútikom, ktorý vyrieši dlho nahromadené problémy v zdravotníctve. Na túto „medicínu“ sa niektorí politici natoľko spoliehajú, že im stojí za to, aby pri opätovnom zavedení tohto poplatku argumentovali „dopytom zo strany pacientov“. Kameňom úrazu ale je, že tento poplatok má vylepšiť pozíciu solventných pacientov, zatiaľ čo nízko príjmové skupiny sú týmito poplatkami diskriminované. A tých je na Slovensku drvivá väčšina: dôchodcovia, študenti, nezamestnaní, občania pracujúci za minimálnu mzdu, ľudia na čiastočnom invalidnom dôchodku. Ale aj iné skupiny obyvateľov, ktorí oficiálne nepatria do uvedených skupín, majú rozpočet napnutý tak, že uvedený poplatok je pre nich neprijateľný. Nehovoriac o tom, že jediným kritériom pri uprednostnení jedného pacienta pred iným by malo byť jedine odborné stanovisko, a to neodkladnosť ošetrenia alebo zákroku, a nie solventnosť pacienta, a teda by malo byť rozhodnutie o uprednostnení pacienta výhradne na rozhodnutí lekára, a nie zakomponované do zákona o zdravotnej starostlivosti ako možnosť pre majetnejších pacientov. Z celej histórie tohto nešťastného poplatku vidno, že priniesol úžitok len lekárom, pretože znamenal pre nich nekontrolovaný príjem v hotovosti, bez daňových dokladov, ktorý predstavoval v priemere 500 € na mesiac/lekára. Spomeňme si, ako lekári protestovali, keď zrušením poplatku o tento ničím nezaslúžený príjem prišli. Doktor Janco kritizuje pacientov, ktorí nie sú ochotní čakať v čakárni ani 20 minút. Nuž, ja som sa veru s takými nestretol. Ale čakať na vyšetrenie 4 hodiny a viac, ak ste objednaní na konkrétnu hodinu, s tým pacient spokojný byť nemôže. Ak doktor Janco hovorí o nákladoch ambulancie a o tom, že nemieni pracovať zadarmo, tak ani pacient nie je povinný investovať svoj čas a peniaze naviac. Tzv. prekážky v práci, do ktorých patrí aj ošetrenie lekárom, sú preplácané zamestnávateľom len 4 hodiny za deň. Ak pacient musí za lekárom cestovať, alebo zbytočne v čakárni čakať, tak si musí zvyšný čas nadpracovať, alebo vziať si dovolenku.

Veľkokapitálové zariadenia:

 

Prednostné poplatky:

 

Čakanie:

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *